Puike overwinning v.v. Den Ham op Sparta Enschede

“Met 0-3 eraf tegen mijn oude cluppie” zou dit weekend zo maar de tekst kunnen zijn van het Facebook bericht van Sparta trainer Jeroen Niks. En daarmee is niets te veel gezegd.

Het was een wedstrijd met twee gezichten deze middag. De eerste 30 minuten was Sparta duidelijk de bovenliggende ploeg. In de eerste 8 minuten kreeg Sparta maar liefst 6 hoekschoppen achter elkaar. Bij een van die kansen caramboleerde de bal zelfs via de paal naast het doel. In de 26e minuut kon Daan Akkerman alleen op doelman Jeffrey Ekkel af, die echter bekwaam redde.

Na dat eerste half uur kantelde de wedstrijd. Den Ham begon minimaal gelijkwaardig partij te geven en wist dat na de pauze door te zetten. In de pauze zette trainer Jurgen Kok nog even een paar  accenten, die de Hammer ploeg prima ten uitvoer bracht.  De achterhoede onder leiding van de excellerende Tommie Dam, die deze middag zijn 300-ste !!  wedstrijd speelde voor Den Ham 1 gaf werkelijk geen kans meer weg. Op het middenveld was Michel Kamphuis een rots in de branding en was Louis Vijfhuizen de architect van de Hammenaren.

In de 53e minuut werd een vrije trap vanaf rechts, door Joost Veurink ingedraaid bij de tweede paal en door Roy Zorgdrager voor het doel gebracht waarbij het “oonze” Tom Hallink lukte de bal in het doel te schieten.

Daarna brak er iets bij de Enschedese ploeg. Trainer Niks bracht nog wel Dewi Perik in. Maar die was geen schim van de speler uit het verleden, en mokte in het veld nog na over zijn wisselbeurt. De Hammenaren vonden het allemaal best en kwamen in de 57e minuut op een 0-2 voorsprong toen Louis Vijfhuizen een voorzet van Kevin Ruiterkamp binnen wist te koppen.

Een kleine 10 minuten later waren de rollen omgedraaid en stuurde Louis met een fraaie pass Kevin alleen op de doelman af. Die wist de bal met zijn voet tegen te houden maar daarna caramboleerde de bal met het nodige effect alsnog in het doel en was de 0-3 een feit.

Daarna speelde Den Ham de wedstrijd gecontroleerd uit, en genoot achteraf van het feit dat het in geen 20 jaar was gelukt de punten mee te nemen van sportpark Schreurserve. Deze middag gingen ze echter met een strik er om heen mee richting “De Rohorst” en blijft Den Ham op een keurige 2e plek op de ranglijst.

300 wedstrijden in Den Ham 1!!