Den Ham JO15-2 wint van USV

Den Ham JO15-2  –  USV JO15-1 (6-1), zaterdag 2 maart 2019

Even een terugblik naar 6 oktober 2018. Toen speelden USV en Den Ham een oefenwedstrijd, waarbij de ploeg uit Nieuwleusen de sterkste bleek te zijn met een 4-3 overwinning. Op dat moment kwam de nederlaag niet heel verkeerd uit voor Den Ham, want de koppies werden ermee op scherp gezet in het pittige programma dat erop volgde, in de race om de titel.

Nu, een kampioenschap, winterstop en een paar wedstrijden in de 2e klasse later, staan beide ploegen op de Rohorst wederom tegenover elkaar. Ook USV is gepromoveerd naar de 2e klasse, dus we verwachten wederom een mooie wedstrijd.

De voorbereiding op de wedstrijd vandaag is wel eens beter geweest. Desalniettemin staan om 09:00 uur (heel vroeg…) beide teams klaar om af te trappen. Den Ham speelt in de trotse blauwe kampioensshirts en daarmee is het verschil met het blauwwit van USV nog goed genoeg te zien.

Den Ham begint sterk aan de wedstrijd. Binck krijgt in de tweede minuut meteen de kans op de openingstreffer, maar de keeper pareert zijn inzet met een knappe redding. Ook Imme krijgt daarna twee grote mogelijkheden om te scoren, maar heeft het vizier niet op scherp staan.

Uiteindelijk komt Den Ham verdiend op een 1-0 voorsprong. De doeltrap van Rick wordt koppend verlengd door Jelle, waardoor de bal bij Imme belandt. Die stuurt Niels de diepte in en deze passeert beheerst de doelman.

Na deze treffer krijgt USV de eerste echte mogelijkheid, maar een schot van randje zestien zeilt rakelings over de kruising. Den Ham speelt fanatiek, met veel inzet en duelkracht. Daardoor blijft het de bovenliggende partij. De 2-0 laat niet lang op zich wachten. Na een lange aanval belandt de bal bij Niels. Die is sterk aan de bal in zijn directe duel met zijn tegenstander en legt de bal perfect klaar voor Jelle. De bal belandt vervolgens in de verre hoek en hij blijft daarmee doelpunten maken in 2019, zijn derde alweer.

USV speelt vooral de lange bal over onze verdediging heen, maar meestal staan onze jongens achterin op de juiste positie om een aanval van USV snel onschadelijk te maken. Na 25 minuten komen er frisse krachten in het elftal van Den Ham en een minuutje later scoort Joost koud in het veld. Een cadeautje van de verdediger van USV, die de bal zomaar in Joost zijn voeten schuift, wordt in eerste instantie niet uitgepakt, maar in de rebound is Joost uiteindelijk toch de gevierde man: 3-0.

Vlak voor rust gaat een corner van USV van dichtbij langs alles en iedereen voorlangs, voordat de scheidsrechter fluit voor de rust.

Een prima eerste helft, waar we zeker tevreden over kunnen zijn. In de tweede helft komt USV goed uit de kleedkamer en het maakt al snel de aansluitingstreffer. Een afstandsschot van een meter of 20, laag over de grond, is buiten het bereik van Rick en belandt in het net.

De tweede helft is chaotischer en rommeliger. We hebben niet de rust om de bal rond te spelen zoals we in de eerste helft doen, aannames zijn slordiger en ballen worden soms naar voren geroeid, om vervolgens weer net zo hard terug te krijgen.

Uiteindelijk heeft Binck een prima individuele actie langs de lijn in huis en snelt richting doel. Van dichtbij staat Joost op de juiste plek om de bal binnen te tikken: 4-1. Vervolgens loopt Den Ham uit. Een doeltrap van Rick wordt door Niels op de middellijn opgepikt, die versnelt richting doel en passeert met een weergaloos schot de doelman van USV. Even later een actie van wederom Niels. Nu geeft hij de bal aan Joost, die opnieuw van dichtbij binnentikt. Daarmee complementeert Joost zijn hattrick!

In de slotfase gaat een vrije trap van Rian naast, wordt een goal van USV voor buitenspel afgekeurd en eindigt Rick de wedstrijd met een schitterende redding. Al met al een prima 6-1 overwinning voor Den Ham, dat daarmee de eerste overwinning van 2019 pakt. En zoals een van de jongens na afloop prima verwoordde: iedereen was goed vandaag. Daar sluiten wij als leiders helemaal bij aan, wat de inzet was prima van de jongens.

Complimenten voor USV dat na afloop de kleedkamer erg netjes achterlaat (dat zie je ook niet altijd gebeuren, top!) en voor de leiders van Den Ham stond vervolgens nog een lange, zware middag in Leverkusen voor de boeg.

We hebben weer mogen genieten van JO15-2! We hopen dat we de komende maanden dat mogen blijven doen, of er nu gewonnen of verloren wordt. Komende zaterdag staat de thuiswedstrijd tegen SVVN JO15-1 op het programma, 10:00 uur op de Rohorst. Op naar de eerste overwinning in de competitie in 2019!