E2 geeft zege in slotfase weg

TeamfotoE2

Den Ham E2 – De Zweef E2 (2-4), 4 april 2015

Een nieuwe wedstrijd, een nieuwe kans op te winnen. Vandaag spelen we tegen De Zweef E2. In de vorige halfjaarscompetitie hebben we ook tegen de gasten uit Nijverdal gespeeld. Toen werd een doelpuntrijk duel winnen afgesloten met 6-4. Zullen we nu weer weten te winnen?

Voordat de wedstrijd begint, maken we eerst een nieuwe teamfoto. De C1000 is namelijk ook in Den Ham veranderd in de Jumbo. We spelen al een paar weken in de nieuwe shirts, maar vandaag moeten nog eenmaal de haren recht zitten voor de foto, met onze sponsor erbij op.

Zoals al eerder gezegd de afgelopen weken, pakken we geen punten. We spelen niet eens slecht, we krijgen genoeg kansen, maar scoren te weinig. Het gaat mentaal dan steeds lastiger worden om de koppies positief te houden. Vooraf een rustige toespraak en het ‘Twente-rondje’ om elkaar even goed op te peppen.

We beginnen flitsend aan de wedstrijd. Eerst gaat Marks schot van afstand naast. Even later krijgen we een corner. De keeper van De Zweef tikt de bal ongelukkig in het eigen doel en eindelijk staan we een keer op voorsprong, met een beetje geluk dat de afgelopen weken nog wel eens ontbrak. Daarna krijgt De Zweef een goede kans, maar is Vincent oplettend.

Wat kunnen we verder zeggen over de eerste helft: combinatievoetbal van Den Ham om je vingers bij af te likken, strijd bij elke topper van E2 en veel kansen om de score uit te breiden. Mark en Jelle schieten net naast, Joep krijgt een kans maar vindt de keeper op zijn weg en Mark scoort wel de 2-0, maar deze wordt (terecht) afgekeurd omdat de keeper van De Zweef geblesseerd op de grond raakt bij een actie even daarvoor. De Zweef krijgt ook een grote kans; de speelster van de tegenstander ontvangt bij toeval de bal van Mark, maar prikt de bal net naast. Verder wordt er door beide teams met hand en tand verdedigd, waardoor de 1-0 op het scorebord blijft staan.

In de rust worden door de trainers de koppies weer op scherp gezet. Mochten we een tegendoelpunt krijgen, blijven voetballen. Want het gaat de eerste helft erg goed. Als een echte waarzegster komt deze voorspelling uit. Een voorzet van de opstomende Sijmen kan net niet worden binnengetikt door Mark. In de tegenaanval alle ruimte voor de aanvaller van De Zweef om alleen op de keeper af te gaan en te scoren: 1-1.

Hoe gaat Den Ham met deze tegenslag om? Door vrij snel de 2-1 binnen te schieten. Een mooie aanval vanaf Binck naar Matthias, die kaatst met Mart, vervolgens de bal terugkrijgt en Jelle vrij ziet staan. Deze schiet de bal in de verre hoek raak: de vreugde is groot, opnieuw een voorsprong.

De Zweef geeft echter niet op. Een corner wordt van dichtbij op de volley genomen. Iedereen telt een doelpunt al, maar Vincent pakt katachtig de bal voor de lijn klemvast. Nog tien minuten, waarbij de wedstrijd alle kanten op kan gaan. Wat een spanning. En dan wordt De Zweef langs de lijn geholpen aan een doelpunt. Een catastrofale wissel bij Den Ham op het verkeerde moment luidt de tegentreffer in: 2-2.

Mark is dichtbij om Den Ham opnieuw op voorsprong te zetten, maar de keeper van De Zweef redt knap. De wedstrijd lijkt in een gelijkspel te eindigen, maar in de laatste minuten gaat De Zweef nog tweemaal in de tegenaanval. En beide counter zijn raak: 2-4.

Wat zijn we vandaag dichtbij een overwinning geweest. Een eerste helft waarin je veel beter bent, maar het nalaat om meer te scoren. De Zweef heeft er altijd in blijven geloven dat er punten gepakt konden worden en hebben deze knap meegenomen in de voetbaltas.

Wij zijn trots op E2 vandaag. Misschien wel een van de beste wedstrijden van het seizoen. Iedereen heeft ervoor gestreden en speelde vandaag top! Maar… weer geen punten. In de wandelgangen gaan de geruchten dat de banen van de trainers van E2 op de tocht staan. Is ontslag dichtbij of zal er een miljoenencontract afgekocht moeten worden, waardoor dit toch niet mogelijk is…?  Goed, komende zaterdag tegen ON. En zoals altijd: een nieuwe wedstrijd, een nieuwe kans op punten.

Tenslotte nog een kleine opmerking over de wedstrijd. Een aantal mensen binnen en buiten de lijnen (waaronder ikzelf) waren vandaag erg fanatiek aanwezig (zal ongetwijfeld met de wedstrijdspanning te maken hebben). Soms iets té fanatiek. We moeten blij zijn met de scheidsrechters die we hebben, hoe goed (of welke mening je er ook over hebt) ze het ook doen. Het moet niet zo zijn dat de jeugdscheidsrechters met tegenzin elke zaterdag naar de vereniging moeten komen om te fluiten. Welke beslissing ze wel of niet nemen, soms is het beter om het commentaar voor na de wedstrijd te bewaren, of misschien helemaal niet. Dat maakt het voor hen ook wel zo prettig in het veld!

De teamfoto is gemaakt door Antoinette Grondman (www.trotsfotografie.nl). Ze heeft ook tijdens de wedstrijd prachtige foto’s gemaakt, die te vinden zijn op de Facebookpagina van v.v. Den Ham.