Het succesvolle seizoen

In deze zo succesvolle wedstrijdenreeks begon Den Ham met 2 mooie overwinningen en
wel thuis tegen Juliana ’32 (1-0) en uit bij Daarlerveen met maar liefst 0-4!

Het vertoonde spel deed heel wat verwachten voor de resterende ontmoetingen, doch met
3 zware nederlagen werden de wit-blauwen heel snel weer met beide benen op de grond gezet! In de eerste plaats troefde DES de gastheren af met 0-3, vervolgens was het aloude Voorwaarts op het “Twistveen” te sterk (2-0), waarna Sparta Enschede het in Den Ham nog eens dunnetjes overdeed met 0-4.

Tot verbazing van iedereen kwam aan de improductiviteit alras een eind, toen bij De Eversberg met 0-5 en bij VESOS met 1-5 raak geschoten werd. Ook SVVN kon het in Den Ham niet bolwerken, en verloor na hevig verzet met 3-2. In de wedstrijd tegen Sportclub Denekamp ging het weer van dik hout (1-7), gevolgd door een 0-0 tegen de gasten uit Drienerlo.

Dit leidde opnieuw tot een kleine inzinking, getuige de resultaten tegen SSSE (uit: 2-0),
Juliana ’32 (uit: 2-2) en Daarlerveen (thuis: 1-1 op de valreep).
In de return tegen het Enschedese Sparta keerde het tij ten tweede male, want men kon huiswaarts keren met een volkomen verdiende zege (1-2). Hierna werd De Eversberg wederom aan de zegekar gebonden (3-1), hetgeen niet kon verhinderen dat de 2 periodekampioen-
schappen aan de Hammer neuzen voorbij gegaan waren!

Men zette nu alles op de laatste periode-titel. Ter illustratie startte men met een 2-0 winst op VESOS. Voorwaarts liet de Hammenaren evenwel alweer sneuvelen (1-2), wat gevolgd werd door een knappe draw bij DES (1-1) in blessuretijd. Dit gaf de ploeg zoveel moraal,
dat de resterende matches in even zovele zeges eindigden.

Bij SVVN werd het 0-3, in Den Ham hield Sportclub Denekamp lang stand, maar ging er toch met 2-1 aan, tegen de studenten van Drienerlo leek het aanvankelijk mis te gaan, doch kwam men heel sterk terug (2-4), terwijl de wedstrijd tegen SSSE op de Rohorst de felbegeerde periode-titel opleverde na een harde strijd (2-1). DES uit Nijverdal werd kampioen en promoveerde rechtstreeks, terwijl aan de staart het doek viel voor Sportclub Denekamp en VESOS.

Voor Den Ham volgde nu de strijd om promotie via beslissingswedstrijden. Eerst was de inzet het klasseperiodekampioenschap, waarin aangetreden moest worden tegen Voorwaarts en Juliana’32.

In de eerste match kon Den Ham weer geen vuist maken bij Voorwaarts, al werd het nu geen verlies maar een onbeslist 0-0. Toen Juliana’32 daarop Voorwaarts met 3-1 versloeg, werd het duidelijk dat de beslissing zou vallen op 23 mei in Den Ham. Nu toonden de Hammenaren over meer inzet te beschikken en wezen ze Juliana’32 na een 0-1 achterstand zowaar met 3-1 terug, daarmee deze nacompetitie winnend beëindigend!

De laatste hindernis op weg naar de 3e klasse moest genomen worden tegen
de klasseperiodekampioen van 4C, het Wapenveldse WZC.

Op zaterdagavond 30 mei stonden beide ploegen klaar voor de aftrap, toen een naderend onweer ervoor zorgde, dat de wedstrijd afgelast moest worden, en men het OZC-veld
in Ommen moest verlaten.

Twee etmalen later was het echter wel zover! Voor een duizendkoppig publiek dat weer
“in drommen naar Ommen” gekomen was, werd het voornamelijk een strijd op het middenveld, welke in de allerlaatste minuut door een attente Harry Kunst in Hammer voordeel werd beslist!

Zo bereikte Den Ham op MAANDAG 1 JUNI 1992 voor de derde keer de 3e klasse,
en zette het eerste elftal de kroon op een geweldig verenigings-seizoen.
Voor spits Harry Kunst was het trouwens in meer dan één opzicht een gedenkwaardig seizoen. Hij kon op 4 juni tijdens een sportgala in Tubbergen de Youri Mulder trofee in ontvangst nemen voor het feit dat hij regionaal topscorer was geworden bij de zaterdagamateurs met een productie van niet minder dan 24 treffers.

Ook in de junioren afdeling ging het dit jaar bijzonder goed. De A1 behaalde overtuigend
het kampioenschap en promoveerde naar de overgangsklasse.

Daarnaast behaalden nog 7 teams het kampioenschap, zodat de v.v. Den Ham in dit jaar veertien maal de kampioensvlag kon uitsteken, voorwaar een record in de geschiedenis van de club.